Wpływy z abonamentu RTV najniższe w historii
Malejące wpływy z tytułu abonamentu to jedna z bolączek TVP. Raport na stronach spółki wskazuje, iż wpływy z abonamentu RTV były najniższe w historii. W roku 2011 udało się zebrać z tego tytułu 205,4 miliona złotych. Było to o 16 milionów mniej, niż w roku 2010 i o 95 milionów mniej niż w roku 2009
Z roku na rok systematycznie maleją wpływy abonamentowe. Jeszcze w 2008 roku wynosiły one około 422 milionów. Pamiętajmy o tym, że realne wpływy są jeszcze niższe, gdyż należy uwzględnić kilkuprocentową inflację z każdego roku. W 2011 roku z wpływów abonamentowych udało się pokryć zaledwie 12,6 procent kosztów związanych z realizowaną przez Telewizję Polską misją. Na ten cel wydano 1 mld 630 mln. złotych.
Oczywiście, TVP bazuje nie tylko na abonamencie. Większość wpływów pochodzi z komercyjnych reklam. Wpływy z tego tytuły w roku 2011 wynosiły 1 mld 157 mln złotych. Jednak i tutaj dla TVP nie ma najlepszych wieści. Przychody z reklam systematycznie spadają. W roku 2010 do kasy wpłynęło o 79 mln więcej a w 2008 roku o 218 milionów więcej. Jak zatem wyglądała rentowność spółki w roku 2011? Na razie sprawozdanie finansowe nie jest jeszcze dostępne ale możemy się liczyć, że wystąpi strata, która oscylować będzie w okolicy 100 milionów złotych.
Od pewnego czasu TVP prowadzi intenstywną kampanię promującą wśród telewidzów płacenie obonamentu. Probowano imać się różnych argumentów. Od przypominania o obowiązku jego płacenia po promowanie go jako "dobrego obyczaju" i wskazywaniu, że Polacy są najmniej obowiązkowi w tej materii na tle innych mieszkańców Europy. Jak widać po malejących wpływach skutek tych kampanii nie był spektakularny. Wydaję się, że w tej materii przełomu nie będzie a jedynym sposobem na zwiększenie wpływów będzie zmiana mechanizmów pobierania abonamentu.
Oczywiście, TVP bazuje nie tylko na abonamencie. Większość wpływów pochodzi z komercyjnych reklam. Wpływy z tego tytuły w roku 2011 wynosiły 1 mld 157 mln złotych. Jednak i tutaj dla TVP nie ma najlepszych wieści. Przychody z reklam systematycznie spadają. W roku 2010 do kasy wpłynęło o 79 mln więcej a w 2008 roku o 218 milionów więcej. Jak zatem wyglądała rentowność spółki w roku 2011? Na razie sprawozdanie finansowe nie jest jeszcze dostępne ale możemy się liczyć, że wystąpi strata, która oscylować będzie w okolicy 100 milionów złotych.
Od pewnego czasu TVP prowadzi intenstywną kampanię promującą wśród telewidzów płacenie obonamentu. Probowano imać się różnych argumentów. Od przypominania o obowiązku jego płacenia po promowanie go jako "dobrego obyczaju" i wskazywaniu, że Polacy są najmniej obowiązkowi w tej materii na tle innych mieszkańców Europy. Jak widać po malejących wpływach skutek tych kampanii nie był spektakularny. Wydaję się, że w tej materii przełomu nie będzie a jedynym sposobem na zwiększenie wpływów będzie zmiana mechanizmów pobierania abonamentu.
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby logowania się za każdym wejściem, musisz się
zarejestrować lub zalogować.