W Portugalii wprowadzono podatek dla super- i hipermarketów
Portugalski rząd wprowadził podatek dla właścicieli sklepów o powierzchni większej niż 400 m2, w których handluje się artykułami spożywczymi. Opłata ta obejmie także mniejsze obiekty działające w ramach sieci handlowych - podała PAP.
Z informacji przekazanych przez ministra rolnictwa Assuncao Cristas wynika, iż nowy podatek odnosi się zarówno do placówek działających w ramach handlu detalicznego jaki i hurtowego. Członkini gabinetu Pedra Passosa Coelho podkreśliła, że w najbliższych dniach przedstawiona zostanie jego wysokość. Tymczasem media dowiedziały się, iż za unikanie płacenia tej opłaty może grozić kara od 2,5 tysiąca do 44,9 tysiąca euro.
Warto podkreślić, że w budżecie na 2012 roku rząd zlikwidował średnia stawkę VAT na artykuły spożywcze – podniósł ja z 13% do 23%. Jedynie podstawowe produkty żywnościowe zostały na poziomie 6%.
Zdaniem komentatorów nowa opłata dla super- i hipermarketów może być korzystna dla właścicieli drobnych placówek handlu tradycyjnego, których obroty systematycznie spadają. Z danych Portugalskiej Konfederacji Handlu i Usług (CCP) wynika, że ich udział w tamtejszym rynku wynosi 8% - średnia europejska sięga 16%. Zmagają się one przede wszystkim z sieciami takimi jak Auchan, Muszkieterowie, Lidl, Leclerc, Jeronimo Martins, Aldi, Spar czy Makro - podała PAP.
Zapowiedź wprowadzenia podatku spowodowała protesty producentów rolnych oraz przedstawicieli dużych sieci handlowych. Zdaniem Portugalskiego Stowarzyszenia przedsiębiorców Dystrybucyjnych (APAD) rządowy projekt to "nieporozumienie".
Ana Morais - dyrektor generalna APAD - oznajmiła: "Autorom tej propozycji najwyraźniej brakuje wyobraźni. Siła nabywcza portugalskiego klienta od kilkunastu miesięcy drastycznie spada. Tymczasem wprowadzenie podatku dla super- i hipermarketów wpłynie na zwiększenie finalnych cen produktów. Ucierpi na tym zubożały już konsument" - podała PAP.
Warto podkreślić, że w budżecie na 2012 roku rząd zlikwidował średnia stawkę VAT na artykuły spożywcze – podniósł ja z 13% do 23%. Jedynie podstawowe produkty żywnościowe zostały na poziomie 6%.
Zdaniem komentatorów nowa opłata dla super- i hipermarketów może być korzystna dla właścicieli drobnych placówek handlu tradycyjnego, których obroty systematycznie spadają. Z danych Portugalskiej Konfederacji Handlu i Usług (CCP) wynika, że ich udział w tamtejszym rynku wynosi 8% - średnia europejska sięga 16%. Zmagają się one przede wszystkim z sieciami takimi jak Auchan, Muszkieterowie, Lidl, Leclerc, Jeronimo Martins, Aldi, Spar czy Makro - podała PAP.
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby logowania się za każdym wejściem, musisz się
zarejestrować lub zalogować.