W Europie powstanie Bursztynowy Korytarz Kolejowy
Cztery europejskie kraje, w tym Polska, podpisały umowę ws. powołania rady wykonawczej nowego korytarza towarowego. Bursztynowy Korytarz Kolejowy miałby ułatwić połączenia towarowe między Polską, Słowacją, Węgrami i Słowenią. Ma to pomóc także w wymianie z krajami Dalekiego Wschodu, co będzie miało szczególne znaczenie dla kontaktów Europy z Chinami.
W Europie powstanie nowy szlak handlowy – Bursztynowy Korytarz Kolejowy, który będzie prowadził z Terespola, który leży na granicy polsko-białoruskiej, do miejscowości Koper, w której znajduje się granica słoweńsko-chorwacka. Tym samym, trasa będzie przebiegała przez Polskę, Słowację, Słowenię i Węgry.
Na razie ministrowie ds. transportu państw, przez które ma przechodzić trasa, podpisali Memorandum ws. powołania Rady Wykonawczej Amber Rail Freight Corridor. To ona zajmie się kontrolą nad procesem powstawania szlaku. Pomysłodawcy zakładają, że nowy korytarz handlowy w największym stopniu poprawi jakość połączeń na terenie krajów, przez które będzie przebiegał, jednak stawia się przed nim także inne cele.
Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa poinformowało, że po 2026r. najważniejszą trasą Bursztynowego Korytarza Kolejowego będzie linia kolejowa Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark/Mszana Dolna, która wiedzie do kolejowego przejścia granicznego Muszyna – Plavec, łączącego nasz kraj ze Słowacją.
Eksperci podkreślają jednak, że poza transportem w granicach naszej części Europy, nowy szlak ma być też znacznym udogodnieniem w handlu z Dalekim Wschodem, szczególnie z Chinami. W ten sposób Chińczycy mieliby uzupełnienie morskich połączeń handlowych z południowo-wschodnią częścią Europy, czyli głównie z portami w Barze, Koprze i Pireusie.
W związku z morskimi połączeniami Dalekiego Wschodu i południa Europy, w polskim interesie leży stworzenie dogodnego i szybkiego połącznia z tą częścią kontynentu. Bursztynowy Korytarz Kolejowy stanowi spore ułatwienie w potencjalnym transporcie produktów z Chin i innych azjatyckich krajów, dostarczanych do portów południowej Europy.
Na razie ministrowie ds. transportu państw, przez które ma przechodzić trasa, podpisali Memorandum ws. powołania Rady Wykonawczej Amber Rail Freight Corridor. To ona zajmie się kontrolą nad procesem powstawania szlaku. Pomysłodawcy zakładają, że nowy korytarz handlowy w największym stopniu poprawi jakość połączeń na terenie krajów, przez które będzie przebiegał, jednak stawia się przed nim także inne cele.
Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa poinformowało, że po 2026r. najważniejszą trasą Bursztynowego Korytarza Kolejowego będzie linia kolejowa Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark/Mszana Dolna, która wiedzie do kolejowego przejścia granicznego Muszyna – Plavec, łączącego nasz kraj ze Słowacją.
Eksperci podkreślają jednak, że poza transportem w granicach naszej części Europy, nowy szlak ma być też znacznym udogodnieniem w handlu z Dalekim Wschodem, szczególnie z Chinami. W ten sposób Chińczycy mieliby uzupełnienie morskich połączeń handlowych z południowo-wschodnią częścią Europy, czyli głównie z portami w Barze, Koprze i Pireusie.
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby logowania się za każdym wejściem, musisz się
zarejestrować lub zalogować.