Upadłość konsumencka - kiedy i jak ją ogłosić?
Konsument, który popadł w długi, często sam nie wie jak rozwiązać swoje problemy finansowe. Wierzyciele pukają do drzwi, oczekując natychmiastowego uregulowania należności, a dłużnik zwykle albo nie ma pieniędzy albo oddaje na poczet długu całą posiadaną gotówkę, pozbawiając się jednocześnie wszystkich środków niezbędnych do życia. A jeśli jego zarobki nie starczają na pokrycie zadłużenia, rosną odsetki, a dług tylko się pogłębia. W ten sposób łatwo wpaść w spiralę zadłużenia, z której bez dodatkowego wsparcia ciężko się wydostać. Takim wsparciem może być właśnie ogłoszenie upadłości konsumenckiej, dzięki któremu konsument ma szansę rozpocząć nowe życie bez długów.
Oczywiście, stwierdzenie niewypłacalności konsumenta nie oznacza, że wszystkie długi zostaną mu zapomniane. Wręcz przeciwnie - jej celem jest pomoc konsumentowi w przeprowadzeniu procesu windykacyjnego, tak aby zaspokoić roszczenia wierzycieli i jednocześnie zapewnić mu środki do codziennego życia. Efektem ogłoszenia upadłości konsumenckiej może być także umorzenie części lub całości długu. Następuje ono jednak dopiero wtedy, gdy pomimo wspomnianego wyżej procesu windykacyjnego, majątek konsumenta nie wystarczy, aby w pełni zaspokoić roszczenia wierzycieli. Co więcej, aby zobowiązanie dłużnika mogło zostać umorzone, muszą także zostać spełnione dodatkowe warunki, o których będzie mowa poniżej.
Z wnioskiem o stwierdzenie upadłości konsumenckiej mogą zatem zwrócić się do sądu wszystkie osoby, które:
- nie mają środków na spłacenie aktualnych zobowiązań finansowych
- z powodu zadłużenia brakuje im pieniędzy na tzw. codzienne życie
- chcą wyjść ze swoich długów, lecz nie są w stanie tego zrobić samodzielnie
- posiadajÄ… obywatelstwo polskie
- nie prowadzą działalności gospodarczej
- w ciągu ostatnich 10 lat przed złożeniem wniosku o upadłość nie toczyło się wobec nich umorzone postępowanie upadłościowe
Ogłoszenie upadłości konsumenckiej, czyli cztery kroki do wyjścia z zadłużenia
Pierwszym krokiem, jaki musi wykonać dłużnik chcący ogłosić niewypłacalność, jest skierowanie wniosku o upadłość konsumencką do sądu gospodarczego, właściwego dla jego miejsca zamieszkania. We wniosku zadłużony musi dokładnie opisać swoją sytuację finansową oraz wykazać, że nie jest ona rezultatem działania umyślnego, np. na celowego zwiększania długu lub też rażącego zaniedbania dotychczasowych zobowiązań finansowych.
Krok drugi to rozpatrzenie wniosku o upadłość konsumencką przez sąd. Po przeanalizowaniu sytuacji finansowej i życiowej zadłużonego oraz względów słusznościowych i humanitarnych sąd wydaje decyzję o ogłoszeniu upadłości konsumenta lub oddala wniosek.
Według Monitoru Sądowego i Gospodarczego w 2015 roku ogłoszono 2112 upadłości konsumenckich. Liczba zadłużonych balansujących na skraju bankructwa jest jednak zdecydowanie wyższa - zauważa Magdalena Kajzer z porównywarki sowafinansowa.pl - osoby decydujące się na tego typu rozwiązanie muszą pamiętać o dokładnym opisaniu swojej sytuacji materialnej we wniosku i zgromadzeniu solidnych argumentów na poparcie swoich słów. Jeśli bowiem ich wniosek zostanie odrzucony przez sąd, kolejną próbę zgłoszenia upadłości konsumenckiej będzie można podjąć dopiero po upływie 10 lat.
Ogłaszając upadłość konsumencką dłużnika, sąd przydzieli mu jednocześnie syndyka, który dokona spisu majątku konsumenta.
Na tym etapie bardzo ważna jest szczera współpraca dłużnika z syndykiem. Jeśli osobie zadłużonej zależy na rozwiązaniu swojej trudnej sytuacji finansowej, nie może ona ukrywać swojego majątku lub w jakiś inny oszukiwać syndyka w kwestii swoich finansów - dodaje Magdalena Kajzer z portalu sowafinansowa.pl - jeśli tego typu praktyki zostaną wykryte, postępowanie upadłościowe wobec konsumenta może zostać wstrzymane.
Po dokonaniu spisu inwentarza, syndyk zajmuje się także sprzedażą majątku konsumenta. Jeśli zdobyte w ten sposób środki pieniężne nie wystarczą na pokrycie wszystkich zobowiązań wobec wierzycieli, sąd przejdzie do kroku trzeciego i ustali plan spłaty pozostałych należności. W planie tym zostaną oczywiście uwzględnione możliwości finansowe dłużnika oraz jego aktualna sytuacja życiowa. Konsument będzie więc płacił pozostałe zobowiązanie w ratach odpowiadających jego realnym możliwościom.
Czwarty krok to z kolei zakończenie planu spłaty. Na tym etapie dłużnik może albo spłacić całość zobowiązania albo wystąpić do sądu z wnioskiem o umorzenie kwoty pozostałej do spłaty. Jeśli jego postulat zostanie przyjęty przez sąd, długi zostaną anulowane, a konsument rozpoczyna nowy start z czystym kontem.
Kiedy sąd anuluje całość lub część zobowiązania?
Pozostała część zobowiązania dłużnika może zostać umorzona tylko po spełnieniu określonych wytycznych. Prawo zaznacza bowiem, że aby zadłużony mógł skorzystać z takiego rozwiązania, w całym toku sprawy (a więc zarówno przed, jak i po ogłoszeniu upadłości konsumenckiej) musi on postępować zgodnie z prawem (np. nie działać na szkodę wierzycieli lub nie zatajać prawdy o swoim rzeczywistym majątku). Ponadto, dług nie zostanie umorzony osobom, które doprowadziły się do bankructwa w skutek umyślnego działania bądź rażącego zaniedbania swoich finansowych obowiązków.
Upadłość konsumencka - czy naprawdę się opłaca?
Decydując się na ogłoszenie upadłości konsumenckiej, konsument musi liczyć się z utratą całego swojego majątku. Choć podjęcie takiej decyzji jest bardzo trudne, często jest to jedyna droga do całkowitego wyjścia z długów. Współpraca z sądem i syndykiem pozwoli dłużnikowi spłacić wierzycieli w taki sposób, aby jednocześnie nie pozbawić się całkowicie środków do życia.
Ogłoszenie upadłości konsumenckiej pozwala także uniknąć stresujących spotkań z wierzycielami, gdyż wszystkie długi konsumenta są sumowane, a piecze nad odzyskaniem należnych środków finansowych sprawuje syndyk. Krótko mówiąc, ogłoszenie upadłości konsumenckiej nie tylko otwiera drogę do równowagi finansowej, ale także oszczędza dłużnikowi niepotrzebnych nerwów. W podbramkowej sytuacji finansowej warto więc sięgnąć po to rozwiązanie.
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby logowania się za każdym wejściem, musisz się
zarejestrować lub zalogować.