Robisz zakupy przez internet? To warto wiedzieć!
Chociaż handel elektroniczny w Polsce bezustannie się rozwija, to jednak wciąż znaczna grupa Polaków ma spore obawy przed nabywaniem produktów drogą zdalną. Wynikają one głównie ze strachu przed zakupem rzeczy, która okaże się niezgodna z opisem, jak i z tego, że martwimy się, iż towar w ogóle do nas nie dotrze. Dlatego też warto poznać zasady bezpiecznego kupowania w internecie, by rozwiać wszelkie obawy.
Podstawową kwestią w trakcie przeglądania oferty danego sprzedawcy jest sprawdzenie, czy podaje on pełne dane osobowe, jeśli działa prywatnie lub dane firmy, jeśli działa jako jednostka gospodarcza. Należy zwrócić uwagę na to, czy udostępnia on swój adres oraz najważniejsze dane kontaktowe. Jeżeli istnieje taka opcja, to koniecznie przejrzyjmy też opinie wystawione przez jego dotychczasowych klientów.
Oczywiście, bardzo ważny jest także opis danego produktu. Powinien on być wyczerpujący i zawierać wszystkie istotne informacje dotyczące towaru, jego zastosowania oraz ceny. Podane muszą być również informacje odnoszące się do warunków dokonywania zakupów oraz do metod płatności akceptowanych przez sprzedawcę. Nie może zabraknąć także informacji związanych z dostawą produktu.
Równie ważne jest określenie przez sprzedawcę warunków ewentualnych reklamacji oraz zwrotów. Należy przy tym podkreślić, że rezygnacja z umowy zakupu jest możliwa w każdym przypadku, jednak tylko w terminie nie dłuższym niż 10 dni. W takiej sytuacji, nie musimy wyjaśniać, co spowodowało wycofanie się z transakcji.
Jeżeli jednak sprzedający nie poinformował nas pisemnie o przyjęciu zgłoszenia zakupu, to możliwość wycofania się z umowy wydłuża się aż do 3 miesięcy od momentu nabycia produktu. Sprzedawca ma czas na potwierdzenie transakcji maksymalnie do momentu wysłania przygotowanej przesyłki.
Zwroty wynikające z odstąpienia od umowy nie dotyczą jednak wszystkich towarów. Nie można bowiem zrezygnować i odesłać towarów szybko psujących się, w tym głównie spożywczych. Ponadto, przyjęło się, że nie zwraca się w ten sposób także płyt CD ani DVD, które zostały już rozpakowane przez klienta.
Wycofanie się z umowy kupna jest jednak nieco skomplikowane. Wymaga od klienta złożenia pisemnego oświadczenia, w którym podany zostanie numer konta bankowego, na które mają zostać wpłacone pieniądze ze zwrotu. Odsyłając sam towar, musimy zadbać o to, by znajdował się w oryginalnym opakowaniu. Musi być też do niego dołączona kopia rachunku oraz dowód zapłaty.
Aby na pewno dotarło ono do drugiej strony, powinniśmy wysyłać je listem poleconym. Nie możemy tego jednak dokonać później niż 14 dni po odstąpieniu od umowy. Wszelkie koszty związane z odesłaniem produktu spoczywają na kliencie. Sprzedawca ma 14 dni na przelanie stosownej kwoty na konto klienta. Każdy dzień spóźnienia wiąże się z odsetkami.
Chociaż zwroty towarów kupionych on-line są możliwe, to jednak zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest dokładne sprawdzanie ofert sprzedaży i wybieranie tych, które wydają się być najbezpieczniejsze. Jeśli w opisach sprzedawcy czy produktu brakuje istotnych informacji, to warto zapytać o nie sprzedającego, a jeżeli nie udzieli nam satysfakcjonującej odpowiedzi, lepiej jest zrezygnować z transakcji i poszukać innej oferty dotyczącej tego samego towaru.
Oczywiście, bardzo ważny jest także opis danego produktu. Powinien on być wyczerpujący i zawierać wszystkie istotne informacje dotyczące towaru, jego zastosowania oraz ceny. Podane muszą być również informacje odnoszące się do warunków dokonywania zakupów oraz do metod płatności akceptowanych przez sprzedawcę. Nie może zabraknąć także informacji związanych z dostawą produktu.
Równie ważne jest określenie przez sprzedawcę warunków ewentualnych reklamacji oraz zwrotów. Należy przy tym podkreślić, że rezygnacja z umowy zakupu jest możliwa w każdym przypadku, jednak tylko w terminie nie dłuższym niż 10 dni. W takiej sytuacji, nie musimy wyjaśniać, co spowodowało wycofanie się z transakcji.
Jeżeli jednak sprzedający nie poinformował nas pisemnie o przyjęciu zgłoszenia zakupu, to możliwość wycofania się z umowy wydłuża się aż do 3 miesięcy od momentu nabycia produktu. Sprzedawca ma czas na potwierdzenie transakcji maksymalnie do momentu wysłania przygotowanej przesyłki.
Wycofanie się z umowy kupna jest jednak nieco skomplikowane. Wymaga od klienta złożenia pisemnego oświadczenia, w którym podany zostanie numer konta bankowego, na które mają zostać wpłacone pieniądze ze zwrotu. Odsyłając sam towar, musimy zadbać o to, by znajdował się w oryginalnym opakowaniu. Musi być też do niego dołączona kopia rachunku oraz dowód zapłaty.
Aby na pewno dotarło ono do drugiej strony, powinniśmy wysyłać je listem poleconym. Nie możemy tego jednak dokonać później niż 14 dni po odstąpieniu od umowy. Wszelkie koszty związane z odesłaniem produktu spoczywają na kliencie. Sprzedawca ma 14 dni na przelanie stosownej kwoty na konto klienta. Każdy dzień spóźnienia wiąże się z odsetkami.
Chociaż zwroty towarów kupionych on-line są możliwe, to jednak zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest dokładne sprawdzanie ofert sprzedaży i wybieranie tych, które wydają się być najbezpieczniejsze. Jeśli w opisach sprzedawcy czy produktu brakuje istotnych informacji, to warto zapytać o nie sprzedającego, a jeżeli nie udzieli nam satysfakcjonującej odpowiedzi, lepiej jest zrezygnować z transakcji i poszukać innej oferty dotyczącej tego samego towaru.
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby logowania się za każdym wejściem, musisz się
zarejestrować lub zalogować.