pieniadz.pl

Przeciętny Polak nie ufa instytucjom finansowym

środa, 26-11-2014 godz. 13:01

Dom Badawczy Maison przeprowadził badania, z których wynika, że Polacy nie ufają instytucjom finansowym. Nieco zaskakuje to ekspertów, którzy podkreślają, że z założenia te jednostki powinny być darzone zaufaniem, ale z drugiej strony nie dziwi postawa Polaków, którzy mieli już kilka przykładów tego, w jaki sposób firmy tego typu potrafią oszukiwać.
W polskich mediach wielokrotnie mówiono o oszustwach i nadużyciach, jakich dopuszczają się firmy finansowe, tym samym przestrzegając przed zbyt pochopnym obdarzaniem ich zaufaniem. W świetle doniesień, jakie pojawiały się choćby w sprawie głośnej afery Amber Gold, Polacy nauczyli się, by do ofert firm finansowych podchodzić z dużym dystansem.

Największy niepokój wśród potencjalnych i aktualnych klientów takich podmiotów budzą możliwe zmiany wprowadzane do zawartej umowy. Wielu Polaków obawia się, że po podpisaniu dokumenty okaże się, iż oprocentowanie obowiązujące przy ich kredycie lub pożyczce nagle wzrosło lub też, że naliczone zostaną im opłaty dodatkowe, jak choćby ubezpieczenie, o którym wcześniej nie było mowy.

Niemniej jednak sporo osób martwi się zapisem związanym ze zgodą na wykorzystywanie ich danych osobowych. Nie mają bowiem pewności, w jaki sposób firma wykorzysta posiadane dane na ich temat. Niektórzy czują obawy, że informacje na ich temat mogą posłużyć do niekoniecznie legalnych procederów. Przykładem może być zaciągnięcie długu na daną osobę, posługiwanie się jej danymi przy wyłudzeniach podatkowych itp.

Niekorzystny obraz firm finansowych, z którym mamy do czynienia na co dzień spowodował, że aż 77% pytanych przez Dom Badawczy Maison stwierdziło, iż banki skupiają się wyłącznie na czerpaniu korzyści ze świadczonych przez siebie usług, a nie na tym, by realnie służyć klientom. 80% respondentów myśli tak o towarzystwach ubezpieczeniowych, a także o samych doradcach finansowych.

Absolutna większość, bo ponad 80% respondentów ma za złe instytucjom finansowy, że wykorzystują swoją przewagę związaną z szerszą wiedzą na temat proponowanych usług i tak skrzętnie przedstawiają swoje oferty, by zawsze wyjść na tym korzystniej od klienta. Mniej więcej tyle samo pytanych nie chce ufać instytucjom finansowym twierdząc, że niemal zawsze udaje im się namówić klientów na zakup produktów, które w rzeczywistości nie są potrzebne.

Eksperci przyznają, że Polacy zasypywani są historiami o klientach instytucji finansowych, którzy ucierpieli powierzając tym jednostkom swoje pieniądze lub swoje dane, a dodatkowo wielu pytanych na własnej skórze doświadczyło związanych z tym nieprzyjemności. Mając już świadomość, że nasza wiedza finansowa jest często zbyt mała, co jest świetnie wykorzystywane przez przedstawicieli instytucji, wolimy unikać korzystania z ich usług, by nie popełnić błędu, który będzie nas drogo kosztował.

Według specjalistów, w Polsce należy zadbać o edukację finansową obywateli tak, by nie bali korzystać się z ofert instytucji finansowych. Im bardziej będą zorientowani w świecie ekonomii, tym mniejsze ryzyko, że przeoczą jakikolwiek ważny aspekt podpisywanej umowy. Istotne jest też, by to instytucje wzbudzały zaufanie. Powinny unikać nieuczciwego doradztwa, nachalnej reklamy, przekłamań i niedopowiedzeń, stawiając natomiast na rzetelną, miłą obsługę i dbałość o kontakt z klientem.

Dodaj komentarz

Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby logowania się za każdym wejściem, musisz się
zarejestrować lub .

Komentarze:

Brak komentarzy do Przeciętny Polak nie ufa instytucjom finansowym.

Podobne

Kursy walut 2024-02-29

+ więcej

www.Autodoc.pl

Produkty finansowe na skróty:

Konta: Konta osobiste Konta młodzieżowe Konta firmowe Konta walutowe
Kredyty: Kredyty gotówkowe Kredyty mieszkaniowe Kredyty z dopłatą Kredyty dla firm