Prezentowe zwyczaje Polaków
Na tegoroczne święta polskie gospodarstwa domowe planowały wydać średnio 1282zł, przy czym 837zł mieliśmy przeznaczyć na prezenty. Najchętniej robiliśmy zakupy w galeriach handlowych, a pod choinką oczekiwaliśmy głównie książek, nieco rzadziej gotówki czy kosmetyków i perfum. Prawie 1/3 Polaków stawiała na praktyczne upominki, przy czym 23% pytanych szukało prezentów tańszych, niż te kupione przed rokiem.
Polacy coraz więcej wydają na gwiazdkowe prezenty. W tym roku na 1282zł, które średnio wydać miało jedno gospodarstwo domowe na organizację Bożego Narodzenia, 837zł planowaliśmy przeznaczyć na upominki dla bliskich. To 44% całego świątecznego budżetu. Co, komu, kiedy i gdzie kupowaliśmy najchętniej?
Według badania pt. „Zakupy Świąteczne 2015” przeprowadzonego przez firmę Deloitte, Polacy najchętniej znajdowaliby pod choinką książki. Takie deklaracje złożyło 46% respondentów. 38% pytanych chciałoby otrzymać pieniądze w gotówce, a 32% cieszyłoby się z prezentu w postaci perfum i kosmetyków. 27% badanych liczyło na biżuterię albo zegarek. 25% Polaków chciało znaleźć pod choinką ubrania lub buty.
24% badanych stwierdziło, że najbardziej ucieszyliby się z komputera stacjonarnego lub laptopa. 21% ankietowanych to ci, którzy chcieliby otrzymać wycieczkę. Tyle samo liczyło na słodycze, natomiast 20% pytanych deklarowało, że chcieliby otrzymać płytę CD. Również 20% najchętniej przyjęłoby w prezencie bony n zakupy w konkretnym sklepie.
Chociaż lista najlepszych prezentów z punktu widzenia dorosłych jest praktycznie niezmienna od kilku lat, to jednak modyfikacjom ulega lista wymarzonych podarków dla dzieci. Jeszcze w ubiegłym roku 1. miejsce zajmowały zabawki edukacyjne, które w tym roku znalazły się dopiero na 6. pozycji. Największą popularnością cieszyły się za to zabawki konstrukcyjne, czyli głównie klocki, które wskazało 20% ankietowanych. 19% Polaków wskazało na książki, a 18% uznało, że najlepsze dla dzieci będą zabawki pluszowe i lalki.
Czy oczekiwane prezenty pokrywają się z tym, które najchętniej wręczamy? W duże mierze tak, bo 44% osób zadeklarowało, że obdarują bliskich książkami, a 35% planowało kupić perfumy i kosmetyki. 28% Polaków postawiło na słodycze a 20% na biżuterię lub zegarek. Poza tym często kupowanymi podarkami były: gry (19%), płyty CD (18%), gotówka (16%) i ubrania albo buty (16%). 12% pytanych zdecydowało się kupić bony podarunkowe, a 11% akcesoria, w tym np. torebki.
Z badania wynika również, że w porównaniu do Bożego Narodzenia w 2014r., wzrósł odsetek Polaków, którzy starali się kupić praktyczne prezenty, przydatne w codziennym życiu. Przyznało się do tego 27% respondentów. Większość prezentów kupowaliśmy w galeriach handlowych. Na 2. miejscu wśród najpowszechniej odwiedzanych sklepów znalazły się hiper- i supermarkety. Coraz więcej osób korzysta też z internetu (26%), najczęściej szukając prezentów przy użyciu wyszukiwarek (92%).
W 2015r. zwiększyła się też grupa osób, które przywiązywały wagę do ceny upominków – 23% konsumentów starało się wybrać te tańsze produkty i robić zakupy w punktach o niższych cenach. Aż 35% osób szukało upominków na wyprzedażach, 38% korzystało z kart lojalnościowych, a 36% z bonów podarunkowych i voucherów.
A kogo z reguły obdarowujemy? 31% ankietowanych kupowało prezenty swoim dzieciom, a 24% dorosłym członkom swojej rodziny lub znajomym. 19% zdecydowało się obdarować swoją drugą połówkę, a 11% kupiło upominek samym sobie. Tyle samo osób zdecydowało się obdarować gwiazdkowym prezentem dzieci ze swojej rodziny lub dzieci znajomych. 4% przeznaczyło swoje prezenty organizacjom działającym charytatywnie.
Według badania pt. „Zakupy Świąteczne 2015” przeprowadzonego przez firmę Deloitte, Polacy najchętniej znajdowaliby pod choinką książki. Takie deklaracje złożyło 46% respondentów. 38% pytanych chciałoby otrzymać pieniądze w gotówce, a 32% cieszyłoby się z prezentu w postaci perfum i kosmetyków. 27% badanych liczyło na biżuterię albo zegarek. 25% Polaków chciało znaleźć pod choinką ubrania lub buty.
24% badanych stwierdziło, że najbardziej ucieszyliby się z komputera stacjonarnego lub laptopa. 21% ankietowanych to ci, którzy chcieliby otrzymać wycieczkę. Tyle samo liczyło na słodycze, natomiast 20% pytanych deklarowało, że chcieliby otrzymać płytę CD. Również 20% najchętniej przyjęłoby w prezencie bony n zakupy w konkretnym sklepie.
Chociaż lista najlepszych prezentów z punktu widzenia dorosłych jest praktycznie niezmienna od kilku lat, to jednak modyfikacjom ulega lista wymarzonych podarków dla dzieci. Jeszcze w ubiegłym roku 1. miejsce zajmowały zabawki edukacyjne, które w tym roku znalazły się dopiero na 6. pozycji. Największą popularnością cieszyły się za to zabawki konstrukcyjne, czyli głównie klocki, które wskazało 20% ankietowanych. 19% Polaków wskazało na książki, a 18% uznało, że najlepsze dla dzieci będą zabawki pluszowe i lalki.
Z badania wynika również, że w porównaniu do Bożego Narodzenia w 2014r., wzrósł odsetek Polaków, którzy starali się kupić praktyczne prezenty, przydatne w codziennym życiu. Przyznało się do tego 27% respondentów. Większość prezentów kupowaliśmy w galeriach handlowych. Na 2. miejscu wśród najpowszechniej odwiedzanych sklepów znalazły się hiper- i supermarkety. Coraz więcej osób korzysta też z internetu (26%), najczęściej szukając prezentów przy użyciu wyszukiwarek (92%).
W 2015r. zwiększyła się też grupa osób, które przywiązywały wagę do ceny upominków – 23% konsumentów starało się wybrać te tańsze produkty i robić zakupy w punktach o niższych cenach. Aż 35% osób szukało upominków na wyprzedażach, 38% korzystało z kart lojalnościowych, a 36% z bonów podarunkowych i voucherów.
A kogo z reguły obdarowujemy? 31% ankietowanych kupowało prezenty swoim dzieciom, a 24% dorosłym członkom swojej rodziny lub znajomym. 19% zdecydowało się obdarować swoją drugą połówkę, a 11% kupiło upominek samym sobie. Tyle samo osób zdecydowało się obdarować gwiazdkowym prezentem dzieci ze swojej rodziny lub dzieci znajomych. 4% przeznaczyło swoje prezenty organizacjom działającym charytatywnie.
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby logowania się za każdym wejściem, musisz się
zarejestrować lub zalogować.