pieniadz.pl

Polacy nie chcą obowiązkowej opłaty audiowizualnej

piÄ…tek, 18-10-2013 godz. 14:02

Centrum Badania Opinii Społecznej przeprowadziło sondaż sprawdzający, jaki jest stosunek Polaków do wprowadzenia obowiązkowej opłaty audiowizualnej, która ma zastąpić dotychczasowy abonament radiowo-telewizyjny. Okazuje się, że ponad połowie obywateli zupełnie nie podoba się ten pomysł. Niemniej jednak, aż 40% Polaków popiera taką koncepcję.
Centrum Badania Opinii Społecznej sprawdziło, co Polacy sądzą o planowanym wprowadzeniu opłaty audiowizualnej, która będzie obowiązywała wszystkie gospodarstwa domowe. Ma ona dotyczyć również tych rodzin, które nie mają zarejestrowanych odbiorników telewizyjnych ani radiowych.

Opłata audiowizualna ma zastąpić abonament radiowo-telewizyjny, który obowiązywał do tej pory. Okazywało się jednak, że Polacy nie płacą go regularnie. Odnotowywano nawet takie jednostki, które na przestrzeni całej dekady ani razu nie uiściły tej opłaty. Dodatkowo, część osób nigdy nie rejestrowała swoich odbiorników, a to sprawiało, że urzędnicy Poczty Polskiej pobierającej abonament nie mogli skutecznie ściągać zaległości.

Niedostateczne wpływy z abonamentu RTV sprawiały, że mniej środków trafiało do mediów publicznych, przekładając się na gorszą jakość ich funkcjonowania. Żeby zachęcić obywateli do uiszczania regularnych opłat, wprowadzono zniżki dla osób, które opłacają go z góry za caly rok lub kilka miesięcy. Poza tym, prowadzono kampanie społeczne uświadamiające, dlaczego płacenie abonamentu jest istotne.

Chociaż te działania rzeczywiście przełożyły się na wzrost wpływów z abonamentu, to jednak nadal uzyskiwane sumy nie były satysfakcjonujące. Z tego powodu, szukano innego rozwiązania i uznano, że właśnie opłata audiowizualna będzie najlepszym wyjściem, które zapewni odpowiednie dochody.

Opłata ta ma być niższa od abonamentu. Nie wiadomo, ile dokładnie mogłaby wynieść, ale szacuje się, że będzie to ok. 10zł-15zł miesięcznie. Przypomnijmy, że abonament za radio kosztuje aktualnie 5,65zł miesięcznie, a za telewizor lub za posiadanie zarówno telewizora, jak i odbiornika radiowego wynosi 18,65zł na miesiąc.

Mimo tego, że opłata audiowizualna byłaby niższa od abonamentu, to jednak badania CBOS wskazują, że aż 54% Polaków jest jej przeciwnych. Popiera ją natomiast 40% obywateli. Za jej wprowadzeniem może przemawiać fakt, że jeśli utrzymany zostanie abonament, to jego stawki od przyszłego roku będą wyższe i wyniosą 5,90zł miesięcznie za radio i 19,30zł za telewizor.

Dodatkowo, zapytano Polaków o stosunek wobec współfinansowania mediów z emisji reklam. 69% pytanych poparło taką opcję, a 25% było jej przeciwnych. Ponadto, przeszło 2/3 respondentów opowiedziało się za finansowaniem mediów publicznych z budżetu państwa, a ponad 25% ankietowanych uznało, że media powinny być finansowane z abonamentu.

Dodaj komentarz

Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby logowania się za każdym wejściem, musisz się
zarejestrować lub .

Komentarze:

Brak komentarzy do Polacy nie chcą obowiązkowej opłaty audiowizualnej.

Podobne

Kursy walut 2024-02-29

+ więcej

www.Autodoc.pl

Produkty finansowe na skróty:

Konta: Konta osobiste Konta młodzieżowe Konta firmowe Konta walutowe
Kredyty: Kredyty gotówkowe Kredyty mieszkaniowe Kredyty z dopłatą Kredyty dla firm