Nowe zasady kupowania on-line
Od 25 grudnia w Polsce obowiązują nowe zasady dotyczące zakupów on-line. Modyfikacji ulegnie proces zamawiania, ale zmienią się także prawa przysługujące konsumentom. W większości przypadków nowe reguły będą dla klientów korzystniejsze od dotychczasowych. W związku ze zmianami, większość sklepów internetowych już od kilku dni przesyła nam nowe regulaminy korzystania z ich usług.
To ważna informacja dla wszystkich, którzy regularnie dokonują zakupów w sklepach internetowych. Od 25 grudnia obowiązuje nowy regulamin dotyczący świadczenia tego typu usług. W związku z tym, większość osób otrzymuje ze sklepów on-line informacje zawierające aktualne zasady kupowania. Zmiany są w większości korzystne dla konsumentów.
Jedną ze zmian jest zakaz domyślnego dodawania pewnych usług lub produktów podczas robienia zakupów w konkretnych sklepach. Do tej pory istniała opcja pozwalająca sprzedawcom na automatyczne zaznaczanie np. ubezpieczenia lub dodatkowych akcesoriów do nabywanego towaru. Klient, który chciał kupić wyłącznie produkt dodany do koszyka, musiał je odznaczyć przed potwierdzeniem transakcji.
Ponadto wyraźniejsze będą oznaczenia związane z przejściem do ostatecznego etapu zamówienia, czyli momentu, w którym zaczyna na nas spoczywać obowiązek uiszczenia zapłaty za produkt. Dzięki temu dokładnie będziemy wiedzieli, od kiedy nie ma już opcji wycofania się z zawieranej transakcji.
Sprzedawca, od którego kupujemy, będzie musiał przekazać nam również więcej informacji na temat. O cenie produktu, jego dostawy oraz o kosztach ewentualnego zwrotu konsument obowiązkowo będzie musiał zostać powiadomiony przed sfinalizowaniem transakcji. Będziemy także dostawać potwierdzenie dokonanie zakupu wraz ze wszystkimi istotnymi danymi na temat towaru oraz sprzedawcy. Koniecznie będzie ono musiało mieć postać trwałą, więc w większości przypadków będzie przesyłane wiadomością e-mail.
Do 14 dni wydłużono czas, w którym możliwy jest zwrot towaru. Nie będzie trzeba odstępować od umowy wyłącznie poprzez wypełnienie druku zwrotnego w formie pisemnej. Pojawiła się możliwość zrobienia tego zdalnie poprzez e-mail lub gotowy formularz zwrotny dostępny u sprzedawcy.
Co ciekawe, jeśli sprzedawca nie poda informacji o możliwości zrezygnowania z umowy i zwrotu towaru w ciągu 14 dni, to okres ten wydłuży się do 12 miesięcy. Warto dodać, że zgodnie ze zmianami, to sprzedawca będzie pokrywał koszt zwrotu, ale wyłącznie w wysokości kwoty najtańszej przesyłki, jaką proponował w ofercie.
Dodatkowo dogodniejsza dla klientów będzie rękojmia, której okres wydłużono do 12 miesięcy. Oznacza to, że w przypadku, gdyby na przestrzeni tego czasu wystąpiła wada produktów, można uznać, że istniała ona już w momencie nabycia, a to sprzedawca będzie musiał udowodnić, że usterka powstała w wyniku nieodpowiedniego użytkowania przez nowego właściciela.
Jedną ze zmian jest zakaz domyślnego dodawania pewnych usług lub produktów podczas robienia zakupów w konkretnych sklepach. Do tej pory istniała opcja pozwalająca sprzedawcom na automatyczne zaznaczanie np. ubezpieczenia lub dodatkowych akcesoriów do nabywanego towaru. Klient, który chciał kupić wyłącznie produkt dodany do koszyka, musiał je odznaczyć przed potwierdzeniem transakcji.
Ponadto wyraźniejsze będą oznaczenia związane z przejściem do ostatecznego etapu zamówienia, czyli momentu, w którym zaczyna na nas spoczywać obowiązek uiszczenia zapłaty za produkt. Dzięki temu dokładnie będziemy wiedzieli, od kiedy nie ma już opcji wycofania się z zawieranej transakcji.
Sprzedawca, od którego kupujemy, będzie musiał przekazać nam również więcej informacji na temat. O cenie produktu, jego dostawy oraz o kosztach ewentualnego zwrotu konsument obowiązkowo będzie musiał zostać powiadomiony przed sfinalizowaniem transakcji. Będziemy także dostawać potwierdzenie dokonanie zakupu wraz ze wszystkimi istotnymi danymi na temat towaru oraz sprzedawcy. Koniecznie będzie ono musiało mieć postać trwałą, więc w większości przypadków będzie przesyłane wiadomością e-mail.
Co ciekawe, jeśli sprzedawca nie poda informacji o możliwości zrezygnowania z umowy i zwrotu towaru w ciągu 14 dni, to okres ten wydłuży się do 12 miesięcy. Warto dodać, że zgodnie ze zmianami, to sprzedawca będzie pokrywał koszt zwrotu, ale wyłącznie w wysokości kwoty najtańszej przesyłki, jaką proponował w ofercie.
Dodatkowo dogodniejsza dla klientów będzie rękojmia, której okres wydłużono do 12 miesięcy. Oznacza to, że w przypadku, gdyby na przestrzeni tego czasu wystąpiła wada produktów, można uznać, że istniała ona już w momencie nabycia, a to sprzedawca będzie musiał udowodnić, że usterka powstała w wyniku nieodpowiedniego użytkowania przez nowego właściciela.
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby logowania się za każdym wejściem, musisz się
zarejestrować lub zalogować.