pieniadz.pl

Jak zaoszczędzić przy zatrudnianiu pracowników?

sobota, 16-02-2013 godz. 11:11

Każda legalnie pracująca osoba wiąże się z wydatkami ponoszonymi przez firmę zatrudniającą. Przedsiębiorstwo musi płacić stosowne podatki oraz odprowadzać składki do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Dlatego niektórzy pracodawcy starannie dobierają kadrę pracowniczą tak, aby dać sobie szansę na maksymalne obniżenie opłat związanych z zatrudnianiem. Jak to możliwe?
Istnieje kilka metod obniżania kosztów zatrudnienia. Można przy tym wykorzystać odmienne typy umów lub też skorzystać z faktu, że konkretny pracownik pozostaje w korzystnym dla nas wieku.

W przypadku zatrudnienia na umowę-zlecenie uczniów lub studentów, którzy nie ukończyli jeszcze 26 lat, pracodawca nie musi opłacać żadnych składek, w tym nie musi płacić tych na ubezpieczenie zdrowotne czy socjalne. Poza tym, nie musi wykonywać za takiego pracownika miesięcznych raportów.

W przypadku ludzi w późniejszym wieku, także można liczyć na niższe koszty zatrudnienia. Jeśli przyjmujemy do pracy kobietę mającą więcej niż 55 lat lub mężczyznę powyżej 60. roku życia, to nie obowiązują nas składki na Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych. Warto zaznaczyć, że dotyczy to pracowników zatrudnionych w ramach dowolnej umowy. Jeśli chodzi o Fundusz Pracy, to płacenie składek zależy tu w głównej mierze od wysokości podstawowej pensji podwładnego.

Oprócz tego, chcąc zaoszczędzić na opłatach za zatrudnianie pracownika, można podpisać umowę-zlecenie z kimś, kto aktualnie pracuje już na odrębne zlecenie. Okazuje się, że jeśli dana jednostka pracuje w ramach kilku umów tego rodzaju, to obowiązek płacenia składek na ubezpieczenie społeczne spoczywa wyłącznie na pierwszym zlecającym.

Niemniej jednak, w ramach indywidualnych ustaleń, pracownik może przenieść obowiązek opłat na innego pracodawcę, zwalniając z niego tego pierwszego. Wszystko to pozostaje kwestią osobistych ustaleń pomiędzy zatrudnianym a pracodawcą.

Kolejnym sposobem na obniżenie kosztów zatrudnienia jest przyjęcie na podstawie umowy-zlecenia takiej osoby, która pracuje już na etacie. Dzięki temu, to jej główny pracodawca opłaca składki, natomiast zleceniodawca jest zwolniony ze wszystkich spośród nich, poza tą zdrowotną. Zatrudniający musi zgłosić podwładnego do ubezpieczenia zdrowotnego i regularnie opłacać te składki. Pamiętajmy przy tym, że są to środki odciągane z pensji zleceniobiorcy, więc firma tak naprawdę nie odczuwa odpływu środków.

Mimo tego, aby firma skorzystała na zatrudnieniu osoby pracującej na etat w innej jednostce, to kandydat musi zarabiać w głównej firmie minimum 1600zł brutto. Pod uwagę jest tu brana suma wynagrodzenia, od której naliczane są składki na emerytury i renty. Wysokość zarobków uzyskiwanych na etacie nie ma natomiast znaczenia w przypadku zatrudnienia osób pobierających już renty lub emerytury. Obowiązkowe jest tu jedynie ubezpieczenie zdrowotne.

Dodaj komentarz

Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby logowania się za każdym wejściem, musisz się
zarejestrować lub .

Komentarze:

Brak komentarzy do Jak zaoszczędzić przy zatrudnianiu pracowników?.

Podobne

Kursy walut 2024-02-29

+ więcej

www.Autodoc.pl

Produkty finansowe na skróty:

Konta: Konta osobiste Konta młodzieżowe Konta firmowe Konta walutowe
Kredyty: Kredyty gotówkowe Kredyty mieszkaniowe Kredyty z dopłatą Kredyty dla firm