Gospodarka senioralna - niż demograficzny nie musi być problemem
Chociaż wielu analityków obawia się niżu demograficznego i tego, że niedobór młodych obywateli osłabi naszą gospodarkę, to jednak coraz częściej pojawiają się głosy, jakoby szansą dla kraju była tzw. gospodarka senioralna. Chodzi tu m.in. o dostosowanie ofert firm do potrzeb konsumentów w starszej grupie wiekowej. Jednocześnie potrzebna będzie zapewne stosowna edukacja seniorów.
Bezustannie mówi się o zagrożeniu, jakim dla europejskich gospodarek jest pogłębiający się niż demograficzny. Ten problem dotyczy również Polski, w której z roku na rok ubywa młodej siły roboczej, a rośnie odsetek osób będących już w stanie spoczynku zawodowego. Część ekspertów twierdzi, że starzenie się społeczeństwa nie musi oznaczać kłopotów gospodarczych. Trzeba jednaka wiedzieć, jak budować tzw. gospodarkę senioralną.
Gospodarka senioralna to system wytwarzania dóbr dostosowanych do potrzeb osób będących w jesieni życia. Składają się na nią również usługi, które są kierowane do tej grupy społeczeństwa. Chodzi tu jednak nie tylko o ich potrzeby stricte konsumenckie, ale również te zdrowotne oraz bytowe. Ma ona pozwalać na dopasowanie rozwoju poszczególnych sektorów gospodarczych do wieku odbiorców tak, by obie strony były z tego zadowolone.
Istotne jest, aby przedsiębiorstwa nastawiły się na zmianę niektórych elementów w swoich ofertach, skupiając się na zaspokajaniu oczekiwań seniorów. Dzięki temu, firmy będą mogły utrzymać względnie dobrą kondycję, pozostając na rynku podczas, gdy osoby starsze będą miały ułatwiony dostęp do szerokiego wachlarza produktów i usług ułatwiających im codziennie funkcjonowanie.
Specjaliści podkreślają jednak, że nie wystarczy zmiana oferty, ale potrzebna będzie także zmiana nastawienia do klienta. Seniorzy są specyficzną grupą konsumentów. Zazwyczaj dłużej zastanawiają się nad zakupem konkretnych produktów i są mało podatni na modę. Zdecydowanie wolą sięgać po towary, które już znają, a nie po te, na które panuje krótkotrwała moda. Jeśli firmie uda się zyskać zaufanie seniora, może być niemal pewna, że stanie się jej stałym klientem.
Jeśli chodzi o edukację seniorów, to sporą rolę do odegrania będą miały ich dzieci oraz wnuki, aczkolwiek także w mediach coraz więcej mówi się na temat opcji handlowych i usługowych dostępnych dla starszej grupy klientów. Dość często porusza się także tematykę zagrożeń czyhających na obywateli w jesieni życia. Do tego dochodzą jeszcze informacje , którymi wymieniają się we własnym towarzystwie oraz te, które uzyskują w przeznaczonych dla nich instytucjach, jak choćby uniwersytety trzeciego wieku, domu dziennego pobytu czy kluby seniora.
Biznes kierowany na zaspokajanie różnorodnych potrzeb seniorów może być tym bardziej lukratywny, że według szacunków Głównego Urzędu Statystycznego, w 2029r. w naszym kraju żyć będzie niemal 8,5 miliona emerytów. To o ponad 3 mln więcej osób w podeszłym wieku niż obecnie. Dla firm oznacza to naprawdę znaczną grupę odbiorców, dla której warto nieco zmodyfikować zakres swoich działań, by zwiększyć przychody, jednocześnie zapewniając osobom starszym dostęp do wszystkich produktów i usług gwarantujących życie na zadowalającym poziomie.
Gospodarka senioralna to system wytwarzania dóbr dostosowanych do potrzeb osób będących w jesieni życia. Składają się na nią również usługi, które są kierowane do tej grupy społeczeństwa. Chodzi tu jednak nie tylko o ich potrzeby stricte konsumenckie, ale również te zdrowotne oraz bytowe. Ma ona pozwalać na dopasowanie rozwoju poszczególnych sektorów gospodarczych do wieku odbiorców tak, by obie strony były z tego zadowolone.
Istotne jest, aby przedsiębiorstwa nastawiły się na zmianę niektórych elementów w swoich ofertach, skupiając się na zaspokajaniu oczekiwań seniorów. Dzięki temu, firmy będą mogły utrzymać względnie dobrą kondycję, pozostając na rynku podczas, gdy osoby starsze będą miały ułatwiony dostęp do szerokiego wachlarza produktów i usług ułatwiających im codziennie funkcjonowanie.
Specjaliści podkreślają jednak, że nie wystarczy zmiana oferty, ale potrzebna będzie także zmiana nastawienia do klienta. Seniorzy są specyficzną grupą konsumentów. Zazwyczaj dłużej zastanawiają się nad zakupem konkretnych produktów i są mało podatni na modę. Zdecydowanie wolą sięgać po towary, które już znają, a nie po te, na które panuje krótkotrwała moda. Jeśli firmie uda się zyskać zaufanie seniora, może być niemal pewna, że stanie się jej stałym klientem.
Biznes kierowany na zaspokajanie różnorodnych potrzeb seniorów może być tym bardziej lukratywny, że według szacunków Głównego Urzędu Statystycznego, w 2029r. w naszym kraju żyć będzie niemal 8,5 miliona emerytów. To o ponad 3 mln więcej osób w podeszłym wieku niż obecnie. Dla firm oznacza to naprawdę znaczną grupę odbiorców, dla której warto nieco zmodyfikować zakres swoich działań, by zwiększyć przychody, jednocześnie zapewniając osobom starszym dostęp do wszystkich produktów i usług gwarantujących życie na zadowalającym poziomie.
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby logowania się za każdym wejściem, musisz się
zarejestrować lub zalogować.