Co Polacy sądzą o urzędach i urzędnikach?
Z wyników badań przeprowadzonych przez CBOS dowiadujemy się, że rośnie liczba Polaków, którzy odczuwają, że urzędy działają dla nich i chcą im ułatwić rozwiązywanie konkretnych spraw. Chwalono urzędy również za sprawność i szybkość działania. Aż 75% pytanych uznało, że urzędnicy są mili dla interesantów, a 73% przyznało, że urzędnicy są kompetentni i znają się na swojej pracy.
Poza tym 58% ankietowanych przyznało, że urzędnicy są rzetelni i dokładają wszelkich starań, by sumiennie wykonywa swoje obowiązki, a 51% stwierdziło, że w urzędach poświęca się interesantom wystarczająco dużo czasu, a pracownicy angażują się w sprawy klientów.
Najbardziej narzekano na opóźnianie i celowe zwlekanie z załatwianiem niektórych spraw (61% pytanych) oraz na aż 51% respondentów uznało, że urzędnicy są przekupni i zdecydowanie bardziej starają się dla interesantów, którzy wręczą łapówkę – czy to w postaci prezentu, czy gotówki. Dodatkowo 40% Polaków uważa, że urzędnicy w pierwszej kolejności obsługują znajomych i rodzinę, a znajomości i protekcja mogą wyraźnie ułatwiać rozwiązywanie spraw.
Jednocześnie, Polacy przyznali, że stałym problemem jest brak znajomości swoich praw przez klientów i petentów. Okazuje się, że nie potrafimy podejmować właściwych decyzji w sprawach urzędowych, a to wydłuża rozwiązywanie problemów i nie jest winą urzędników.
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby logowania się za każdym wejściem, musisz się
zarejestrować lub zalogować.